båtpuss

Følg vår oppskrift for en grundig vårsjekk så øker sjansene for en problemfri sesong.


Er båten din polert og stoffet, og ble motoren vinterkonservert i høst? I så fall er jo mye gjort allerede. Da har du selvfølgelig også tatt hånd om eventuelle småsår og skader i gelcoat før du rubbet og polerte. Kanskje toppet du også opp dieseltankene ved opptak for å unngå at kondens og dieseldyr får fritt spillerom gjennom vinteren. Uansett bør du se over skroget utvendig og innvendig en siste gang før oppstart av motoren. 


Se over skroget

Sjekk først at skroggjennomføringer ser hele ut utvendig, og husk å bytte sinkanoder. Anoder må ha kontakt med gods for å ha noen hensikt så ikke mal metallet du skal verne om – eller selve anoden. Sjekk at propell, aksling, ror, trimflaps og drev ikke har overflateskader, og forsikre deg om at belgen er hel og pen om du har drevinstallasjon. Nå er også tiden inne for å sjekke at kalesjen er tett og ren, og at sømmene er hele. Kanskje bør du vurdere å impregnere også. 


Se over batteriene

Når dette er gjort beveger vi oss opp i båten. Sørg for å tilføre luft selv om du sikkert har hatt fuktslukere i båten i vinter. Selv om puter, pledd og telys er hyggelig må vi forsikre oss om at det mekaniske er på stell før det pyntes og ferieres. Mål spenningen på batteriene med et multimeter. Ideelt sett ble det toppladet før sesongslutt, og polskoene ble skrudd av. Kanskje har du også vedlikeholdsladet en gang eller to gjennom vinteren. Da har du rundt 12,7 volt hvilespenning nå, og da er alt vel. Husk at 12,3 tilsvarer halv kapasitet på batteriet, så desimalene teller. Ved 12,0 volt synger batteriene på siste verset og da bør du vureder et nytt batteri. Syrenivå kan måles, og batterivann etterfylles ved behov – men dette avhenger av batteritype. Batteripolfett kan med fordel benyttes for god kontakt.


Ned i motorrommet

Har du innenbordsmotor gjelder det nå å gjøre seg kjent her nede i mørket. Få på plass lys om det ikke finnes, og få vasket kjølsvinet skikkelig. Da får du oversikt, og potensielle lekkasjer blir enklere å spore.

Marin Clean Havy Duty.
Kraftig allround rengjøringsmiddel for problemflekker, glassfiberskrog/dekk, kjøsvin, motorrom

 

Et sikkert vårtegn er at båtfolk får motorstopp grunnet grums som suges inn og tetter systemet. Får du rengjort tanken nå er det optimalt, men uansett må du huske å bytte dieselfilter. Sjekk at alle kraner åpner og lukker enkelt, og smør opp ved behov. Se også godt på innvendig del av skroggjennomføringer. Både messing, bronse og syrefast tæres, og er det tegn til skader, avskaling eller kobberfarge så må det byttes. Gjør en inspeksjon av slanger til drivstoff, vann, eksos og luft – og kjenn etter at slangeklemmer sitter godt. Ikke glem doble slangeklemmer under vannlinjen. Husk å se litt ekstra godt på potter med våteksos og eksosbend for tæring og lekkasjer. 


Smøring og hydraulikk

Har du styresnekke eller trimflaps med hydraulikk så sjekk at det ikke er lekkasjer. Legg roret over begge veier. Å legge til uten olje i styresystemet kan fort bli hektisk. Kjenn etter om gass og gir glir lett. Er det stor motstand i mekaniske overføringer bør hendler smøres opp eller styrekabler byttes. Se også over pakkbokser og nipler som trenger påfyll av fett så alt er smurt opp tilstrekkelig.

 cable buddy

Cable Buddy er et komplett system for smøring av styrekabler. Systemet består av den patenterte, rustfrie Cable Buddy mutteren med smørenippel, pakningskive og stoppeskrue. Max-Lube er et godt eksempel på et smart smøremiddel for styrekabler.

 

Ikke glem sikkerheten

Da nærmer det seg prøvetur, men før du kaster loss bør noen sikkerhetstiltak sjekkes. Har du VHF så sjekk at den fungerer, og kall gjerne opp kystradioen. Alle om bord må ha redningsvest, og vestene skal ha riktig størrelse. Husk at barn vokser fort.

Se vårt rikholdige utvalg av redningsvester her

Spinnlock DECKVEST VITO
Foto: Spinnlock Deckvest Vito
Brannslukkingsapparat må du også ha om bord, og gjerne flere. Sjekk at disse ennå er i orden, og at de ikke er blitt for gamle. Har du gassanlegg om bord bør dette ses over. Slanger blir sprø, og reduksjonsventilen skal byttes regelmessig. Slanger og klemmer gås over, og gassalarm ses over før hver sesong. Fendere, tauverk og kiler er sannsynligvis på plass, men sjekk at tauene er hele og pene, og at fendere har nok luft. Et drivanker er en billig nødhjelp som man bør ha i båten, og ikke glem å sjekke at vindusviskere faktisk fungerer. Sist, men ikke minst, ha en velfylt verktøykasse i båten så du kan fikse små problemer som måtte oppstå underveis. 


Sjekkliste for en feilfri båtsommer