Har du også bannet og kjeftet på påhengeren din før? Med disse sju stegene blir dere gode venner hele sesongen
1) Bli kjent
Har du en liten, eldre totakter, som mange sverger til, kan du fikse veldig mye selv. Totakteren er enklere mekanisk, med færre deler i bevegelse, den er lettere og oppleves gjerne som friskere – fordi den tenner hver gang stempelet er på toppen. Firetakteren har en mer sofistikert pusteteknikk, og bedre forbrenning. Den tenner annenhver gang stempelet når toppen, går penere, og bruker mindre bensin – men den kan fort veie nær det dobbelte av en totakter med samme antall hestekrefter. På totakteren tilsettes oljen manuelt i bensintanken, mens på firetakteren er det en dedikert oljetank, og ofte mer elektronikk.
2) Smøring er lov
Det blir smak og behag, men enkel vårservice for begge motortyper kan bestå av å spraye mekaniske og elektriske komponenter med smørende og fuktdrivende spray, samt å bytte girolje, tennplugger og bensinfilter. På små motorer tømmes girolje via en tappeskrue nede på undervannshuset, og med tube klemmes det inn nye olje via samme hull. Du må åpne lufteskruen oppe før du starter, og husk å bytte pakning på tappeskruen til slutt. Det blir litt søl, for du må være kjapp. Når ny olje kommer ut av lufteskruehullet må du være rask med å skru igjen nede.
Et godt tips for litt større motorer er å bruke en enkel giroljepumpe som passer i gjengene på motoren, da unngår du unødvendig oljesøl.
3) Tennpluggen har innsideinfo
Tennplugger skrus ut for inspeksjon eller bytte. Fargen på dem kan fortelle deg mye om blandingsforholdet mellom luft og bensin, og generelt om motorens helse. Er de brune, og like i fargen, er alt vel. Generelt kan man si at svart betyr fet blanding som gir soting og dårlig effekt, hvit betyr mager blanding, høy temperatur – og fare for mekaniske problemer. Er fargen påfallende hvit eller svart bør du finne ut hvorfor.
4) La noen ofre seg
Glem ikke å bytte sinkanodene. Se egen artikkel "Bli flink med sink her. De er der for å ofre seg så ikke galvanisk tæring spiser opp langt viktigere og dyrere deler av motoren din. Det er ofte smørenipler som trenger nytt marint fett i undervannshuset også, og disse blir gjerne glemt. Dette løser du med en fettpresse.
5) Hel(t) propell
Propellen bør tas av før hver sesong. Her kan det sette seg rester av fiskesnører og annet grums, som igjen kan ødelegge girhuset på sikt. Ta av propellen for inspeksjon ved å legge en plankebit mellom propellen og kavitasjonsplaten, og skru av mutteren på propellakselen. Husk å ta av splinten på enden. En enkel forsikring er å bytte splinten regelmessig. Pass på å legge alt du demonterer fra deg i riktig rekkefølge så det enkelt kan monteres igjen. Smør på marint fett på propellakselen før du reverserer operasjonen. Er propellen skadet bør den byttes.
Se vårt utvalg av propeller her
6) Sjekk strålen
Husk å bruke ny bensin for å unngå trøbbel, og ikke glem dødmannsknappen før du begynner å dra i snora. Kjør motoren i minst 20 minutter i en vannbøtte (en søppeldunk av plast er ypperlig), eller bruk spyleklokker på hageslangen. Er kjølestrålen god, og den tar seg opp i takt med turtallet er sannsynligvis alt i orden. Går motoren, men strålen er litt puslete kan det være verdt å vurdere impellerbytte før sesongen starter.