Fredrik Brostrøm-Hansen - 25.05 2022
La sola lade batteriene
Strøm i båt er det skrevet egne bøker om, og mange synes dette er et forvirrende og komplisert tema. Samtidig fylles stadig flere båter med mye elektronisk utstyr, og skal man basere seg på ferie i naturhavn gjelder det å rigge seg slik at strømmen holder lengst mulig. Et åpenbart hjelpemiddel i så måte er solcellepanel. Å fylle opp batteriene gratis mens ungene bader er nesten for godt til å være sant. Hva er strømbehovet?Solceller kommer i mange størrelser og varianter. Det finnes fleksible matter man kan rulle ut, og mer solide typer som fastmonteres. Noen velger bevegelige løsninger som vendes med sola, mens andre legger dem flatt på taket eller dekket. Det første man bør ta stilling til er behovet for strøm. Ved å regne ut hvor stort forbruket i båten er kan man enkelt finne ut hvor store paneler man bør gå for.
Et regnestykke.
Et regnestykke for et døgn i en gjennomsnittlig båt kan se slik ut:
Belysning LED 5x3Wx6h = 90 Wh
Radio + mobil/pad-ladere 5W x 5h = 25 Wh
Kjøleskap 75L 18Wx24h= 432 Wh
Ventilator 40 W x 2h = 80Wh
Totalt 627 Wh
Unngå halogenpærer
Et panel på 100 watt produserer i snitt cirka 400 Wh/dag gjennom vår og sommer. Det vil i praksis være nok til å lade opp et batteri på 75A på et døgn. Regnestykket over viser at et panel på 100 watt ikke blir nok til å dekke dette forbruket, men 2x100 watt vil gi god kapasitet – og mulighet for å lagre litt overskudd til en regnværsdag. Foruten kjøleskapet er det lite som bruker strøm hele døgnet – så husk å ta høyde for antallet timer i drift. LED i båt er gull verdt. Vanlig glødelamper gir fort et 10 ganger så høyt strømforbruk. Da snakker vi 900 watt forbruk på 5 lamper over 6 timer.
Smart regulator
En regulator må også til. Den har i oppgave å sørge for korrekt spenning, og å beskytte batteriene mot overlading. De senere år har de såkalte Maximum Power Point Tracking-regulatorene, forkortet til MPPT, gjort at ladingen er mye mer effektiv enn tidligere. Enkelt forklart kan en slik regulator utnytte solens stråler når de er mest effektive. Altså midt på dagen. Da leverer solen og solcellene rundt 18 volt spenning, men batterier skal ikke ha mer enn 14 volt spenning. Med en «gammeldags» regulator med pulsbreddemodulering (PWM) vil overspenningen gå tapt. MPPT-regulatoren omvandler overspenningen til økt strøm, og virkningsgraden blir mye høyere. Dermed toppes batteriene når solen er på sitt sterkeste, og det betyr at man ikke er avhengig av skyfri himmel hele dagen – bare det er godt med sol i perioder. Selv overskyet vær vil tilføre noe lading.
Flere paneler i serie?
Til et panel på 100 watt bør man benytte et batteri på 90-115A. En større batteribank vil gi økt kapasitet, og det er fornuftig å ha samme type batterier i en båt – særlig de som er til forbruk bør være helst være like store og like gamle. Unngå derfor å blande ulike størrelser med gel, lithium og syre i en bank. Selve koblingen av solcellen er såre enkel. Kvadratet på ledningen må stå i forhold til solcellens kapasitet. Til solcelle inntil 100 watt, med maks 5 meter kabel, benyttes 2,5 mm2. Panel mellom 100 og 300 watt, med kabellengde på inntil 5 meter, bør ha 4,0 mm2 tverrsnitt. Skal man koble flere paneler sammen kan de seriekobles, men vær klar over at skygge på deler av det ene panelet da vil redusere ladingen tilsvarende også på det andre panelet. Ved parallellkobling, med eget ledningsnett mellom hvert panel og regulatoren, unngås dette. Ved seriekobling må panelene være av samme type og effekt.
Legg inn egen bryter
Ledninger føres videre fra regulatoren til batteribanken. Som regel har regulatoren en temperaturmåler som påvirker innstillinger for lading. Om mulig bør regulator og batterier derfor plasseres nær hverandre. Det er å anbefale å ha egen hovedstrømbryter til solceller, og en kombinert vendebryter kan legges inn så man kan lade et eller flere batterier avhengig av oppsettet i båten. Mange velger å ha to batteribanker, en til start og en til forbruk. Husk å legge inn tilstrekkelig stor sikring mellom regulator og batteri. Regulatoren viser mye nyttig informasjon om batterienes tilstand og lading, og et solcelleanlegg vil raskt betale seg i form av tilgjengelig strøm på tur. Er du fremdeles engstelig for at du ikke skal få i gang motoren i naturhavn? Det aller sikreste tipset er å ha med et eget 12 volts startbatteri og startkabler i reserve.